Stel, je bent begonnen met een site voor jouw business. Je hebt pagina’s gevuld met nuttige informatie en blogt zelfs af en toe. Maar het vlot nog niet zo met het spontane bezoek. Het lijkt wel of je site aan een afgelegen landweggetje ligt op de plattegrond van het web. Hoe zorg je dan dat jouw doelgroep, je tribe, de weg naar jouw site weet te vinden? Daar zijn verschillende manieren voor. Ik leg 3 manieren kort uit.
Gevonden worden via social media
Als je actief bent op social media, word je sneller opgemerkt door jouw doelgroep. Zorg dan wel voor een logische biografie, waarin je beschrijft wie je bent en vooral ook wat je doet. Gebruik ook hashtags die relevant zijn en aansluiten bij de interesses van jouw doelgroep en hou rekening met de tijdstippen waarop de doelgroep actief is. Maar het allerbelangrijkst: zorg voor interessante berichten. Of je nu actief bent op Instagram, Twitter, Facebook of LinkedIn: zorg dat je berichten aansluiten bij zowel het platform als je doelgroep. Op die manier groeit je ‘fanbase’ en sta je bij meer mensen op de radar. Vergeet ook niet dat zelfs met een kleine fanbase het bereik best groot kan zijn: de deelknop doet wonderen.
Gevonden worden via adverteren
Een herkenbaar bord langs de weg is nog altijd een effectieve manier om je doelgroep op jouw site te wijzen: zo’n bord koop je als het ware door te adverteren. Dat kun je doen door bijvoorbeeld op Facebook een bericht te ‘boosten’. Een promoted post hoeft geen grote aanslag te zijn op je budget; dat heb je namelijk zelf in de hand. Maar ook hier geldt: een interessant bericht, een heel mooi plaatje of een heel specifieke aanbieding is effectiever dan alleen maar je bedrijfsnaam in koeienletters. Ook Twitter en LinkedIn bieden advertentiemogelijkheden. Kies het platform dat voor jouw doelgroep het meest relevant is.
Je kunt natuurlijk ook kijken of er advertentiemogelijkheden zijn op sites waarvan je weet dat jouw doelgroep er komt. Soms kan dat in de vorm van een gastbijdrage, maar er zijn ook genoeg sites die tegen betaling een button of advertentie kunnen tonen.
Een derde optie is het adverteren via Google Adwords. Je koopt dan feitelijk een hoge positie in de zoekresultaten van Google op een specifieke zoekterm. Op die manier weet je dat je advertentie alleen wordt getoond aan die mensen die op zoek zijn naar specifieke informatie, die is gerelateerd aan jouw site. Ook bij Adwords kun je zelf je budget bepalen. Experimenteer er dus gerust eens mee.
Gevonden worden via zoekmachines
Het allerfijnst is het als jouw site makkelijk vindbaar is via zoekmachines. Als dat lukt, vergroot je het ‘organisch bereik’ van je website. Het mooie daarvan is, dat je er niet voor hoeft te betalen. Maar je moet wel actief zorgen dat je site goed geïndexeerd kan worden door Google en andere zoekmachines. Daar komt SEO, zoekmachineoptimalisatie, om de hoek kijken.
200 SEO-factoren
Google gebruikt meer dan 200 factoren om te bepalen of, en zo ja hoe hoog, een pagina bij een bepaald zoekwoord tevoorschijn komt in de zoekresultaten. Daar zitten zowel technische aspecten als inhoudelijke aspecten bij. Een boel om rekening mee te houden.
Gelukkig telt niet elke factor even zwaar. In de SEO-zesdaagse die ik onlangs ontwikkelde, zet ik de meest relevante informatie op een rijtje, speciaal voor wie een WordPress-site heeft en zelf met SEO aan de slag wil. De zesdaagse is een mail-workshop met veel voorbeelden, zodat je lekker thuis kunt knutselen aan je site.
Vergeet de zoekmachine, denk aan je tribe
Één angst wil ik al wel wegnemen: met SEO schrijf je niet (alleen) voor de robots van Google. Je zult zien dat je juist door het optimaliseren van je site voor jouw tribe het grootste effect bereikt. Laat de ‘SE’ voor mijn part weg. Lang leve de O van Optimalisatie!
Pssst: de hele maand oktober betaal je voor de SEO-zesdaagse € 25,- in plaats van € 34,50!
Bovenstaand artikel verscheen eerder bij de Familie van i.