Als je een WordPress-site installeert op je server, kun je direct beginnen met het plaatsen van blogs. Teksten, plaatjes, reacties: ze verschijnen met een paar muisklikken. Maar je kunt die basis uitbreiden tot een systeem dat precies voldoet aan jouw behoeften. Dat doe je met plugins.
Plugins zijn optionele toevoegingen voor WordPress, die je helpen om je site te verbeteren. Er zijn plugins in allerlei categorieën. Ze maken je site bijvoorbeeld:
- veiliger
- beter vindbaar
- sneller
- interactiever
- beter te analyseren
De keuze is reuze
Er is keuze uit duizenden plugins, die te vinden en installeren zijn via de admin-omgeving van WordPress. Maar hoe kies je nu de plugins die voor jouw site relevant zijn? Gelukkig staan op de plugin-pagina’s beoordelingen en kun je ook zien hoe vaak een plugin is gedownload. Die pagina’s vind je overigens ook eenvoudig via Google. Typ gewoon “wordpress plugin [feature die je zoekt] en 9 van de 10 keer vind je relevante pagina’s.
Heel veel – goede – plugins zijn gratis, maar soms kan het de moeite waard zijn om een kleine investering te doen in een betaalde variant. Daar krijg je dan meestal meer opties en snellere support voor terug.
Ik heb eens gekeken op mijn persoonlijke blog (Liesje logt het) en de lijst plugins daar is inmiddels best lang. Ik tel nu 28 actieve plugins. De meeste daarvan zijn voor de leuk, maar een aantal installeer ik eigenlijk op alle sites die ik maak. Ik heb geprobeerd ze een beetje zinnig te groeperen.
Veiligheid
WordPress is een populair platform (meer dan 20% van alle websites draait op WordPress). Dat maakt het ook een geliefd doel voor minder welwillenden. Wat extra aandacht voor beveiliging van je site kan dus geen kwaad.
- Akismet: helpt bij het tegengaan van spam in de reacties op je blog.
- Wordfence: beveiligt je website en geeft inzicht in inlogpogingen van vreemden. Ik vond het de eerste keer nogal schrikken om te zien hoe vaak bots proberen binnen te komen via live informatie.
- Login lockdown: blokkeert IP-adressen na een bepaald aantal mislukte inlogpogingen.
Analytics
Hoeveel mensen komen er op je site en welke berichten lezen ze? Om dat te weten te komen, moet je vaak code toevoegen aan je pagina’s. En daar zijn uiteraard ook plugins voor.
- Google Analytics for WordPress: weinig aan toe te voegen. Deze plugin zorgt voor de koppeling tussen je site en je GA-account.
- Official Statcounter plugin: presenteert de bezoekinformatie wat anders dan Google.
- Visitor maps and who’s online: deze plugin werkt in de admin-omgeving als een soort Statcounter (met onderscheid tussen gasten, leden en bots), maar je kunt ook aan de voorzijde van je site laten zien hoeveel bezoekers online zijn en waar ze zich zo ongeveer bevinden.
SEO en andere verkeerstrekkers
Een site hebben is één ding, maar het is natuurlijk prettig als je berichten ook gevonden en gelezen worden. Search Engine Optimization (SEO) helpt daarbij, maar bijvoorbeeld ook links met sociale media en RSS.
- WordPress SEO: net als de Google Analytics plugin een plugin van Joost de Valk. Na installatie kun je bij elk bericht een focuswoord (en een meta description voor Google) invullen. Bij het opslaan checkt de plugin vervolgens of je tekst op die term goed scoort. Een groen bolletje betekent dat het in orde is.
- Commentluv: andere bloggers die op je site reageren kunnen een linkje naar hun laatste bericht meesturen. Het verhoogt de bereidheid om te reageren en helpt zo ook aan linkbuilding.
- Social Sharing Toolkit: een plugin die het makkelijk maakt om je berichten te delen of om je site te volgen/liken.
- Social Polls: een plugin waarmee je eenvoudig een poll maakt die is te delen via social media. Ik gebruikte hem voor mijn grote pollepeldebat.
- Twitter Widget Pro: de naam zegt het al helemaal.
- Google Author Link: Google Authorship kan je vindbaarheid verbeteren. En je komt in de Google zoekresultaten met je fotootje.
- Google Sitemap: ook goed voor de vindbaarheid.
Technische optimalisatie
Hoe meer toeters en bellen, hoe groter de kans dat je site traag wordt. Dat is niet fijn voor de bezoekers, en daarmee ook niet voor je vindbaarheid. Een trage site scoort lager in Google. Een paar handige plugins op dat gebied.
- Jquery lazy load: alleen plaatjes die daadwerkelijk in beeld zijn laden helemaal.
- W3 Total Cache: ook weer een plugin om je site sneller te maken.
- Smush.it: een tooltje dat grote plaatjes verkleint, zodat ze sneller laden.
Interne verwijzingen
Iemand die op een bepaalde pagina komt, is wellicht ook geïnteresseerd in andere berichten. Er zijn allerlei plugins om bezoekers een handje te helpen.
- A year before: een widget toont berichten van dezelfde datum een jaar eerder.
- Post Promotion Pop (betaald): soms wil je graag iedereen op je site wijzen op een bepaald bericht.
- WordPress Popular Posts: toont berichten die in een bepaalde periode veel worden gelezen.
- YARPP (Yet Another Related Posts Plugin): Onder elk bericht verschijnen berichten die lijken op dat bericht.
Templates
Ik blog nogal eens over koken en over lezen. Voor recepten en boeken bestaan templates. Ze helpen om deze inhoud consistent te houden op de site, maar ze zorgen ook voor betere vindbaarheid, door bijvoorbeeld ratings of plaatjes al in Googleresultaten te tonen.
- Book Review: voor boeken
- Easy Recipe Plus (betaald): voor recepten
Allerlei
En dan zijn er nog de plugins die WordPress gewoon net een beetje fijner of mooier maken.
- Nextgen Gallery: voor als je een reeks foto’s wilt gebruiken.
- Redirection: handig als je gaat rommelen met je permalinks. Dat kun je beter niet doen, maar als je het niet laten kunt, kun je met deze plugin zorgen dat oude linkjes blijven werken.
- Relevanssi: verbetert de interne zoekfunctie op je site.
- Revision Control: voor als je vaak berichten bijwerkt.
- Subscribe to comments: zodat je bezoekers een berichtje kunnen ontvangen als er nieuwe reacties komen.
- WordPress Gravatars: toont gravatars bij reacties van bezoekers. Is al wel een oude plugin die niet meer bijgewerkt wordt.
Op 22 april geef ik samen met Katja Staring in Utrecht of het Gooi een pilottraining ‘Smart Online Presence’. Deze eerste keer vragen we alleen een tegemoetkoming in de kosten (60 euro ex btw). Wil je ook weten hoe je blogs effectief kan inzetten om jouw onderneming op de kaart te zetten? Neem dan contact op!