Snelle content audit: de landingspagina

Het beoordelen van alle inhoud op je website, een content audit, kan een flinke klus zijn. Elke pagina beoordelen op een aantal criteria kost tijd, en de administratie ervan in een Excel-sheet ziet er al snel complex uit. Maar je kunt zo’n audit natuurlijk ook opknippen in onderdelen die wat beter te behappen zijn. Kijk bijvoorbeeld eens aandachtig naar de top 10 landingspagina’s van je site. Daarmee krijg je alvast meer grip op de eerste indruk die het merendeel van je bezoekers zal ervaren.

de landingspagina's vind je in Google Analytics onder Gedrag - Site Inhoud - Bestemmingspagina

 

Homepage niet enige deur naar je site

Het hangt natuurlijk helemaal van jouw eigen site af, maar in veel gevallen komt het merendeel van het bezoek níet binnen via de homepage. Het is dus goed om te weten welke pagina’s de eerste pagina’s zijn die een bezoeker ziet. En of die pagina’s wellicht nog wat aandacht nodig hebben. Gegevens over de landingspagina’s vind je in Google Analytics onder Gedrag – Site-inhoud – Bestemmingspagina’s.

Welke vragen moet je stellen?

Je kunt je nogal snel verliezen in allerlei criteria waaraan de inhoud van een pagina moet voldoen. Daarom is het belangrijk om het doel van je website helder te hebben. Vervolgens bepaal je welke criteria voor jou van belang zijn.

Welke zoekwoorden hebben bezoekers gebruikt?

Als veel mensen via bepaalde woordcombinaties binnenkomen, kun je die informatie gebruiken bij het schrijven en redigeren van andere teksten.

Via welke verwijzende sites komen de bezoekers binnen?

Als er veel bezoek via een bepaalde site binnenkomt, kun je in je communicatie  over je site misschien extra aandacht aan die site geven. Meer links leveren dan wellicht ook nog meer bezoekers op aan andere pagina’s.

Wat is de bouncerate?

Blijven bezoekers die via een pagina binnenkomen langer op je site of klikken ze meteen weer weg? Wegklikken hoeft niet slecht te zijn (als bezoekers op de pagina het antwoord op hun vraag hebben gevonden bijvoorbeeld), maar als je wilt dat ze doorklikken naar meer informatie, kun je de bouncerate gebruiken om te bepalen of je nog iets aan de call to action moet doen.

Welke metadatering (description, title, keywords) is gebruikt?

De metadatering heeft invloed op de vindbaarheid, maar ook op de weergave van jouw site in zoekresultaten. Ook hier kun je kijken of dit nog wat scherper kan. Of dat je deze informatie voor andere pagina’s kunt gebruiken.

Klopt de inhoud nog?

Niet onbelangrijk! Soms komen mensen binnen op een pagina met verouderde content. Heb je een pagina met meer relevante inhoud, dan kun je bijvoorbeeld een redirect aanmaken. Of je werkt de inhoud op de bestaande pagina bij.

Sluit de toon van de tekst aan bij wat je sitebreed nastreeft?

Ook dit gaat eigenlijk over actualiteit, maar dan niet van de inhoud, maar van de toon. Sprak je bezoekers bijvoorbeeld eerst aan met ‘u’ en nu met ‘jij’? Dan moet je deze teksten daar op nalopen.

Welke criteria hanteer jij?

Heb je zelf al eens een kleine of grote content audit op jouw site gedaan? Ik ben benieuwd welke criteria jou uiteindelijk de belangrijkste inzichten in je site hebben gegeven.