Als je ergens enthousiast over bent – en het is te hopen dat je dat vaak bent – dan ken je het gevoel wel: je kunt er uren over praten en boeken over volschrijven. Ben je ergens enthousiast over én ben je een blogger, dan kan dat derhalve resulteren in een lange tekst. Een tekst waarin je je ziel en zaligheid hebt gelegd. Een tekst die laat zien dat je echt álles weet over het onderwerp. Een tekst die door veel mensen niet helemaal en door anderen zelfs helemaal niet wordt gelezen: TLDR (Too Long, Didn’t Read).
Doe het de lezer niet aan
Ken je de avonden nog, waarop je opa/tante/buurman de diaprojector tevoorschijn haalde om de vakantiekiekjes te laten zien? De aanblik van tientallen dia’s betekende dat je minstens een uur verplicht ooh en aah moest zeggen. De lezer van je blog voelt die sociale druk niet en zit bovendien niet met een glaasje ranja gevangen in een donkere huiskamer. Die klikt gewoon weg.
Maar al die waardevolle informatie dan?
Een lange tekst is zeker waardevol, al was het maar omdat de tekst je helpt je eigen gedachten te ordenen. Maar het echte werk begint daarna en daarbij komen wat clichés om de hoek kijken:
- Less is more
- Kill your darlings
Schrappen dus! Bedenk welke informatie essentieel is voor jouw lezer en zorg dat die centraal staat. Verwijder alle ruis. In 1656 schreef denker Blaise Pascal een mooi voorbeeld van een (te) lange tekst in de vorm van een brief. Dat wist hij gelukkig ook. Hij bood er zelfs zijn excuses voor aan en gaf aan dat hij geen tijd had gehad voor een kortere.
Herschrijf
Het kost tijd, maar het is de moeite waard: herschrijf je teksten en zorg dat je een blog overhoudt van 400-600 woorden. Dat is een mooi aantal. Heb je voldoende materiaal voor een tweede blog? Prima, je kunt dan een serie maken. Je kunt bovendien kijken hoe deel 1 het doet en deel 2 daar nog op aanpassen.
Longread: uitzondering op de regel
Er zijn, ook in blogs, natuurlijk voldoende voorbeelden van lange teksten die wél gelezen worden. De longread is zelfs een genre op zich. Door de tijd die is gemoeid met het lezen ervan, trekken longreads (over het algemeen!) een minder grote doelgroep. Zaken als tekstkwaliteit en vertrouwen van de lezer in de schrijver zijn bovendien extra belangrijk.
400 woorden
De tekst boven deze alinea bestaat uit 400 woorden, de titel meegerekend. Ook ik schrijf wel eens teksten die langer zijn dan 600 woorden en over dit onderwerp kan ik ook nog wel even doorgaan (dat doe ik ook in de trainingen die ik geef), maar deze keer houd ik me netjes aan mijn eigen advies: ik houd het kort.
Dit artikel plaatste ik eerder op Linkedin.