Japke-d. Bouma, negeer dit bericht maar. Het staat vol jeukwoorden (and then some). Hoewel ik graag eens nadenk over de terminologie, wil ik nu vooral graag uitleggen hoe anders ik mijn werk als copywriter/webredacteur de afgelopen anderhalf jaar heb gedaan vergeleken met vroeger. Ik maak nu namelijk deel uit van een scrumteam en daar horen wat standaardtermen bij, die bij sommigen – of velen, daar wil ik vanaf zijn – allergische reacties oproepen. Lees meer →
Stel, je bent begonnen met een site voor jouw business. Je hebt pagina’s gevuld met nuttige informatie en blogt zelfs af en toe. Maar het vlot nog niet zo met het spontane bezoek. Het lijkt wel of je site aan een afgelegen landweggetje ligt op de plattegrond van het web. Hoe zorg je dan dat jouw doelgroep, je tribe, de weg naar jouw site weet te vinden? Daar zijn verschillende manieren voor. Ik leg 3 manieren kort uit. Lees meer →
De zoekindex van Google bevat vele miljarden webpagina’s. Dat is een overweldigend aantal en ik zie nogal eens twijfel bij beginnende bloggers: voegen mijn pagina’s daar wel iets aan toe? Hoe kan ik eruit springen?
Het antwoord op die vragen begint met een tegenvraag: wie wil je bereiken? Alle mensen op aarde met een internetverbinding? Dan wordt het misschien lastig. Maar als je goed zicht hebt op jouw doelgroep, dan ben je al een eind op weg. Als je voor jouw doelgroep, je tribe, dan ook nog content maakt die ze ergens anders niet zo makkelijk vinden, zogenaamde contentgaten, dan zit je gebakken. De vervolgvraag is een logische: hoe vind je die? Dat kan uit frustratie, bij toeval, of door ernaar te zoeken. Ik deel graag een paar voorbeelden uit de praktijk! Lees meer →
Ik schreef eerder over handige formules om namen in Excel mee te splitsen. Als je Excel 2013 of een nieuwere versie gebruikt, is er nog een optie die je kunt gebruiken: Flash Fill (Snel aanvullen). Daar komt geen formule aan te pas. Je hoeft voor de eerste 2 of 3 cellen alleen maar voor te doen wat er in de kolom of rij moet komen te staan en Excel doet de rest. Lees meer →
Als je ergens enthousiast over bent – en het is te hopen dat je dat vaak bent – dan ken je het gevoel wel: je kunt er uren over praten en boeken over volschrijven. Ben je ergens enthousiast over én ben je een blogger, dan kan dat derhalve resulteren in een lange tekst. Een tekst waarin je je ziel en zaligheid hebt gelegd. Een tekst die laat zien dat je echt álles weet over het onderwerp. Een tekst die door veel mensen niet helemaal en door anderen zelfs helemaal niet wordt gelezen: TLDR (Too Long, Didn’t Read).
Doe het de lezer niet aan
Ken je de avonden nog, waarop je opa/tante/buurman de diaprojector tevoorschijn haalde om de vakantiekiekjes te laten zien? De aanblik van tientallen dia’s betekende dat je minstens een uur verplicht ooh en aah moest zeggen. De lezer van je blog voelt die sociale druk niet en zit bovendien niet met een glaasje ranja gevangen in een donkere huiskamer. Die klikt gewoon weg.
Lees hoe je TLDR voorkomt » →
Online communicatieprofessionals mailen over het algemeen veel, vaak naar mailinglijsten. Soms is het handig om twee lijsten snel met elkaar te kunnen vergelijken om te kijken of er veel doublures in voorkomen. Mailprogramma’s en Excel hebben opties om lijsten te ontdubbelen, maar soms wil je inzicht in welke adressen dubbel voorkomen. Ook daarvoor biedt Excel oplossingen. Lees meer →
De training ‘Je blog voor een jaar in 1 dag klaar’, die ik op 30 januari geef met de Familie van I is helemaal volgeboekt!
Heb je belangstelling in deze training, neem dan contact op. We zorgen dan dat je bericht ontvangt als er een plekje vrijkomt, of als we een nieuwe datum hebben ingepland.
Wil je in 2015 écht beginnen met bloggen, maar heb je geen idee hoe je dat moet aanpakken of hoe je de tijd daarvoor kunt vinden? Dan is de nieuwe training die ik in januari met de Familie van i geef een aanrader! Bij de training Je blog voor een jaar in 1 dag klaar krijg jehandige tips, waarmee je er in een dag voor kunt zorgen dat je blog de rest van het jaar actueel is. Lees meer →
Vorige week schreef ik ergens dat het bericht over Excellent Analytics voorlopig het laatste Excel-gerelateerde bericht op deze pagina zou zijn. ‘Famous last words’ zullen we maar zeggen, want ik kreeg in reactie op dat blogje nog wat suggesties die ik jullie niet wil onthouden. Bij dezen dus twee alternatieve gratis Analytics-koppelingen: Analytics Edge en de Analytics Add-on van Google voor Google Spreadsheets.
Analytics Edge
Analytics Edge werkt ongeveer op dezelfde manier als Excellent Analytics: er verschijnt een tabblad in Excel en daarin kun je jouw rapport configureren. Ik heb er deze week wat mee gespeeld en een paar dingen vallen op:
- Installatie verliep bij mij nog net even wat makkelijker dan bij Excellent Analytics
- Het aantal op te halen rijen is niet gelimiteerd tot 10.000
- Het kiezen van metrics en dimensions is wat intuïtiever dan bij Excellent Analytics en je krijgt een waarschuwing als de door jou gekozen metrics en dimensions niet met elkaar matchen